Publikacja porusza ważne i nadal niedostatecznie często opisywane w literaturze przedmiotu zagadnienie włączania i aktywizacji czytelniczej osób, które — z różnych powodów — nie korzystają z usług bibliotecznych. Podjęta problematyka jest społecznie ważna, choćby ze względu na nadal relatywnie niski poziom czytelnictwa w Polsce. Książka nie tylko zapełnia luki w naukowej refleksji na ten temat, ale także oferuje praktyczne wskazówki i inspiracje dla bibliotekarzy, którzy chcą dotrzeć do tych „nieobecnych” czytelników. Zawiera 13 artykułów. Ich autorami są przede wszystkim bibliotekarze – praktycy, posiadający wieloletnie doświadczenie w monitorowaniu potrzeb i oczekiwań użytkowników, a jednocześnie dostrzegający coraz częściej pojawiający się problem ich odchodzenia z bibliotek. Wśród autorów znajdziemy również naukowców z dziedziny bibliologii i informatologii, którzy analizują szerzej kwestie komunikacji społecznej i mediów. Część autorów koncentruje się na zagadnieniu nieużytkowania bibliotek przez osoby należące do populacji przez nie obsługiwane i próbuje dociekać przyczyn takiego stanu rzeczy. Inni – prezentują istniejącą ofertę biblioteczną i diagnozują całe spektrum relacji obecnych użytkowników z bibliotekami, by w tym kontekście znaleźć odpowiedź na pytanie, jak przyciągnąć „nieobecnych” do grona „obecnych”. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce zrozumieć, jak biblioteki mogą lepiej służyć wszystkim społecznościom i rozwijać swoją rolę w społeczeństwie.
Biblioteki dla (nie)obecnych: badania, strategie i praktyki włączania