"...To interesujący i ważny poznawczo zbiór rozważań, traktujący przedmiot badań – fotografię, interdyscyplinarnie, czyli z perspektywy różnych dziedzin i dyscyplin naukowych. Wykorzystanie przez autorów odmiennych ujęć metodologicznych oraz metod badawczych stało się naturalnym rezultatem wieloaspektowego podejścia do fotografii. W moim przekonaniu stanowi ono walor naukowy monografii, gdyż zawiera kompleksowe ujęcie roli, znaczenia i funkcji, jakie pełni fotografia w XXI w., nie wolnym od konfliktów..."
z rec. dr hab. prof. UJK Olgi Dąbrowskej-Cendrowskiej
Od Redaktorów
O fotografii i wojnie
Agnieszka Kampka: Przekonać do patrzenia – retoryka fotografii konfliktu
Zbigniew Tomaszczuk: Post factum
Adam Kozak: Konflikty wokół fotografii
Dorota Stolarska-Kultys: Odsłaniająca zasłona – fotografia jako doświadczenie
Izabela Pajdała-Kusińska: Fotografia jako dowód zbrodni wojennej
Media, fotografia, konflikt
Magdalena Mateja: Pierwsza dama (z) Instagrama. Aktywność medialna Ołeny Zełenskiej w perspektywie wojny Rosji z Ukrainą
Joanna Kinowska: Krzysztof Miller nieznany. Notatki na temat pracy z archiwum
Monika Kożdoń-Dębecka: Obraz w obrazie. Zastosowanie i funkcja fotografii w telewizyjnych materiałach informacyjnych. Analiza wybranych przykładów w latach 2021–2023
Krzysztof Ślachciak: Cechy natywne fotografii wobec obrazowania sztucznej inteligencji
Iwona Grodź: Medium prawdy w medium fikcji? Funkcje fotografii w filmie Wierność (2000) Andrzeja Żuławskiego
Konflikt – rozpoznania artystyczne
Paweł Żak: Role fotografii w sporach światopoglądowych współczesnej Polski – wybrane przykłady
Kalina Kukiełko, Krzysztof Tomanek: Miasto w czasach zarazy: Infinite Distance Rity Leistner
Izabela Maciusowicz: Katalog niepewności
Maria Pyrlik: Terytoria fotografii. Wybrane projekty artystów krakowskich
Paulina Mazurek: Prawda jako umowa między artystą a odbiorcą – przetwarzanie fotografii w sztuce współczesnej
Noty biograficzne