Książka Katarzyny Wądolny-Tatar Narracje (re)konstrukcyjne, narracje interwencyjne, literackie reprezentacje dzieciństwa poświęcona szeroko pojętym motywom dzieciństwa w literaturze to ważny głos w badaniach polskiej prozy dla dzieci, analiza różnych sposobów ukazywania historii, literatury jako medium pamięci i postpamięci, sposobów przedstawiania najbardziej palących problemów współczesności i powinowactwa między literaturą bezprzymiotnikową a dziecięcymi lekturami.
Z recenzji dr hab. Agnieszki Kwiatkowskiej, prof. UAM
(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Narracje (re)konstrukcyjne, narracje interwencyjne, literackie reprezentacje dzieciństwa. Wstępne rozważania
Wobec przeszłości i pamięci. Narracje (re)konstrukcyjne
(O)presja imienia. Powieść Mówcie mi Bezprym Grażyny Bąkiewicz
(Re)konstrukcja osoby. Chopin Anny Czerwińskiej-Rydel i Korczak Beaty Ostrowickiej
Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych
(Auto)biograficzna przestrzeń pamięci (Ostatnie piętro Ireny Landau)
Dziecko Zamojszczyzny. Historiografia Anny Janko dla najmłodszych
Filozofia na wynos – filozofia praktyczna (o prozie dla młodzieży Manueli Gretkowskiej)
Wobec teraźniejszości i rzeczywistości. Narracje interwencyjne
Doświadczenie migracji w prozie dla dzieci
Powietrze, oddech, wiatr. Literackie sfery wolności w powieści Grzegorza Gortata Moje cudowne dzieciństwo w Aleppo
Uczucie to ogień. Konceptualizacja emocji w prozie dla nastolatków (na podstawie prozy Katarzyny Ryrych)
Literackie reprezentacje dzieciństwa w twórczości (dla) dorosłych
„Klepsydra piaskownicy”, pułapka piaskownicy. Od literatury dla dzieci do poezji i dramatu dla dorosłych
Koń na biegunach – symboliczna reprezentacja dzieciństwa
Dziewczynka z zapałkami – kaskaderka poezji Andrzeja Sosnowskiego
Na zakończenie. Otwarcie na narracje
Bibliografia podmiotowa
Bibliografia przedmiotowa
Nota bibliograficzna
Indeks