Przez warsztaty pracy z książką rozumiemy aktywne spotkania ludzi z literaturą, a jednocześnie ze sobą nawzajem.
Publikację kierujemy do wszystkich, którzy już wykorzystują aktywne metody w swojej codziennej pracy, ale nadal poszukują nowych pomysłów oraz inspiracji. Myślimy również o adresatach poradnika zaciekawionych metodą KLANZY, zainteresowanych praktycznymi sposobami radzenia sobie z organizacją zajęć z książką i czytelnikami, być może planujących samodzielne prowadzenie warsztatów. Do takich odbiorców potencjalnie należą: bibliotekarze bibliotek publicznych i szkolnych, nauczyciele, studenci kierunków humanistycznych i społecznych, rodzice, animatorzy kultury zatrudnieni w domach kultury, w centrach społecznej aktywności, w księgarniach oraz wszędzie tam, gdzie obecna jest książka i jej czytelnik. Poradnik będzie przydatny pośrednikom między książką a czytelnikiem, pracującym przede wszystkim z grupami. Integralną częścią publikacji jest płyta z nagraniem czterech opowieści. Maria Kulik opowiada baśnie.
(Ze wstępu)
Rozdział ostatni poradnika (…) – to dla osób szukających nowych aktywnych metod działań z lekturą 100 stron radości i zabawy; inspiracji do twórczości, nadziei na ciekawe spotkania z czytelnikami w różnym wieku, na organizowanie spotkań ludzi i książek, które zawsze są/mogą być niespodzianką również dla osoby je prowadzącej, „bo nie da się wszystkiego przewidzieć”. Scenariusze te są klarowne, oparte na książkach wartościowych dla rozwoju i funkcjonowania młodych czytelników na świat. Organizują uczestników warsztatów wokół spraw ludzkich uczuć i emocji, dobrych i złych relacji z ludźmi, refleksji o szczęściu, sensie i wartości życia społecznego.
(Z recenzji dr Danuty Świerczyńskiej-Jelonek)
Wstęp
▪ Część I. Dlaczego warto pracować z książką w grupie?
Rozdział 1. Dlaczego warto pracować z książką? Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz
Rozdział 2. Dlaczego warto pracować w grupie? Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz
Rozdział 3. Jakie dodatkowe możliwości w pracy z książką stwarza grupa? Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz
Rozdział 4. Jakie dodatkowe możliwości w pracy grupowej daje książka? Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz
▪ Część II. Co zmienia się wokół pracy z książką?
Rozdział 1. Czytelnicy, z którymi pracujemy. Beata Świderek, Elżbieta Hornowska, Magdalena Sowik, Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz, Marta Todys, Małgorzata Karasińska
Rozdział 2. Książki, z którymi pracujemy – kryteria wyboru. Maria Kulik, Anna Lipińska
Rozdział 3. Metoda KLANZY jako praktyka działania z książką i czytelnikami. Anna Lipińska
▪ Część III. Warsztaty pracy z książką – z kufra praktyków
Rozdział 1. Jak przygotować warsztaty pracy z książką? Elżbieta Hornowska, Marta Todys, Anna Lipińska
Rozdział 2. Przydatne formy pracy z książką i czytelnikiem
- Opowiadanie baśni (Maria Kulik)
- Czytanie aktywizujące (Maria Kulik)
- Możliwości wykorzystania grafoskopu w pracy z książką (Grażyna Walczewska-Klimczak)
- Czarny teatr (Elżbieta Hornowska)
- Teatrzyk Kamishibai (Małgorzata Karasińska)
- Teatr cieni (Marta Todys)
- Karty literackie (Elżbieta Hornowska)
- Uniwersalny scenariusz dyskusji „dlaczego ludzie…?, dlaczego ja?” (Maria Kulik)
▪ Część IV. Książki i warsztaty, które ułatwiają rozumienie świata
Rozdział 1. Jak czytać scenariusze warsztatów? Anna Lipińska
Rozdział 2. Nasze propozycje pracy z książką i czytelnikami
- Marta Todys Niezwykły przyjaciel – na podst.: Tomi Ungerer Crictor i inne niesamowite stwory, „Format”
- Małgorzata Karasińska Opowieści z Gruffalowego lasu – na podst.: Julia Donaldson, il. Alex Sheffer Grufallo, „EneDueRabe”
- Beata Świderek Stary strych – na podst.: Beata Ostrowicka Opowieści ze starego strychu, il. Aneta Krella-Moch, „Literatura”
- Małgorzata Karasińska Dzieci świata – na podst.: Paweł Pawlak Ciao! Ahoj! Hello! „Dwie Siostry”
- Magdalena Sowik Każdy może być inny – na podst.: Beata Ostrowicka Ale ja tak chcę! il. Krystyna Lipka-Sztarbałło, „Literatura”
- Elżbieta Hornowska Bilet do szczęścia – na podst.: Izabela Degórska Bajka o szczęściu, il. Aleksadra Kucharska-Cybuch, „EZOP”
- Małgorzata Karasińska Skarpetkowe szczęście – na podst.: Justyna Bednarek Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych), il. Daniel de Latour; Nowe przygody skarpetek (jeszcze bardziej niesamowite), „Poradnia K”.
- Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz Poszukiwanie skarbów – na podst.: Biblijna przypowieść o talentach
- Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz Polowanie na cudowny kwiat – na podst.: Olga Tokarczuk Loteria
- Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz Powrót zza ściany – na podst.: Anna Onichimowska Dziesięć stron świata, „Literatura”
- Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz Wszyscy jesteśmy ważni – na podst.: Paweł Beręsewicz Noskawery, il. Aleksandra Krzanowska, „Literatura”
- Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz Mieć znaczy być? – na podst.: Paweł Beręsewicz Noskawery, il. Aleksandra Krzanowska, „Literatura”
- Grażyna Walczewska-Klimczak Czy ludzie idealni potrzebują pomocy? – na podst.: Beatrice Alemagna Pięciu nieudanych, „Dwie Siostry”
- Anna Lipińska Zatrzymaj się, zaczytaj się, zamyśl się… – na podst.: Mitch Albom Zaklinacz czasu, „ZNAK”
- Grażyna Walczewska-Klimczak Porozmawiajmy o miłości – na podst.: Paweł Beręsewicz Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek, „Skrzat”; Per Nilsson Zakochałem się w Milenie, „Zakamarki”, Bolesław Prus Lalka, il. A. Uniechowski, „PIW” 1969
▪ Zamiast zakończenia
▪ Bibliografia książek polecanych przez nas do pracy z grupą