2021-11-03
Ciekawe czasy, automatyzacja i zdalna praca. Zapisz się i zobacz, co możesz zmienić.
Wszyscy wiemy, że biblioteka to już nie tylko pomieszczenia z regałami i książkami. Ale czy wiemy, jak zapewnić sobie rozwój i nowoczesność? Czy potrafimy dostosować bibliotekę do wymagań zmieniającego się świata, do ery TikToka i sztucznej inteligencji? Czego oczekują od nas użytkownicy? I czy naprawdę dajemy im to, czego potrzebują?
Tego dowiecie się na konferencji „Technologie biblioteczne w okresie pandemii”, która będzie miała miejsce od 1 do 2 grudnia. Spotkania odbędą się online – bez wychodzenia z domu, komfortowo i bezpiecznie.Wykłady, inspiracje, warsztaty
Przygotowaliśmy dla Was dwa dni pełne wystąpień, przemówień i zadań warsztatowych:
• 16 godzin porad, ciekawostek, informacji i inspiracji;
• 29 wystąpień przygotowanych przez 26 prelegentów i prelegentki, w tym pięciu doktorów;
• wystąpienia przedstawicieli 23 uczelni, organizacji i instytucji kultury z całej Polski;
• jakość i merytoryczna wartość, za którymi stoją nazwiska i instytucje. Sprawdź skład komitetu organizacyjnego: https://automatyzacjabibliotek.sbp.pl/komitet-organizacyjny-2/
Potrzebujemy Was wszystkich!
Zapraszamy zarówno przedstawicieli bibliotek o dużym potencjale i dorobku, jak i te osoby, które nie mają jeszcze doświadczenia w pracy z najnowszymi technologiami. Bo każdy zdobędzie nową wiedzę, praktyczne informacje, ciekawe porady i wiele inspiracji.
Zarejestruj się w parę minut!
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSffWfO0uaMmkxjGR_JwTTW6nuNgrFxZoSXiUJsyg6ZoYDoLSw/viewform
Organizuj się, włącz komunikację i bądź elastyczny
Podczas sesji dowiecie się, co to oznacza w praktyce. Jakimi rozwiązaniami technologicznymi posługują się biblioteki w czasie pandemii, jak działają w sferze usług bibliotecznych, pracy zdalnej, komunikacji, edukacji i organizacji wydarzeń online – i jak to wszystko może funkcjonować w różnych typach bibliotek.
- Sesja I będzie dotyczyła organizacji pracy. Poruszymy tu zagadnienia związane ze zmianami typowych prac bibliotecznych, np. melioracją katalogów, baz danych, inwentaryzacją zbiorów, opracowywaniem zbiorów czy ich gromadzeniem. Dowiecie się m. in. jak przebudzają się instytucje kultury w czasie pandemii, jak może działać komunikacja wewnętrzna w bibliotekach oraz jakie wyzwania stoją przed bibliotekami specjalistycznymi w dobie postępującej cyfryzacji.
- Sesja II poruszy tematykę komunikacji z użytkownikiem. W jaki sposób biblioteki w obliczu zamkniętych drzwi pozostawały w kontakcie ze swoimi czytelnikami? Jakie narzędzia były wówczas wykorzystywane i które okazały się najbardziej skuteczne? Prelegenci będą mówili o roli mediów społecznościowych i prawie autorskim, o tym, jak kontakty z odwiedzającymi zmienił stan epidemii oraz o jaką wizję integracji, dystrybucji i współpracy wdraża Biblioteka Narodowa.
- Sesja III podejmie tematykę usług bibliotecznych. Czas pandemii to nie tylko inna forma prac bibliotecznych czy nowe kanały komunikacji. W tym roku zastanowimy się także nad tym, w jaki sposób zmieniła się oferta usług bibliotecznych. Czy pandemia jest godziną próby dla bibliotek? Będzie tu mowa także o tym, jak biblioteka może działać przez całą dobę, czyli o roli książkomatów, aplikacji i trezorów, oraz o digitalizacji zbiorów w praktyce, na podstawie e-usługi „polona w chmurze dla bibliotek”.
- W IV sesji, pod hasłem „Edukacja bibliotekarzy i użytkowników”, poruszymy kwestie związane z edukacją bibliotekarzy i użytkowników. Dowiecie się, jak wygląda zdalna rewolucja w edukacji bibliotekarzy, jak bemowska biblioteka postawiła na e-rozwój (i co z tego wynikło), jaki sprzęt jest najlepszy do realizacji szkoleń oraz jakie narzędzia w organizacji Tygodnia Bibliotek online wykorzystała biblioteka Uniwersytecka w Toruniu.
- Drugiego dnia spotkania odbędą się także Warsztaty. Te praktyczne zajęcia poruszać będą tematy zdalnej pracy zespołowej, projektowania metodą design thinking oraz zastosowania rozszerzonej rzeczywistości w bibliotece.
To oczywiście nie wszystko. Szczegółowe informacje dotyczące wystąpień i programu możecie sprawdzić tutaj: https://automatyzacjabibliotek.sbp.pl/program-agenda/