W dzisiejszym zglobalizowanym świecie, zjawisko istot wirtualnych – określane po angielsku jako "virtual beings" – staje się coraz bardziej powszechne i wpływowe. Niniejsza publikacja ma na celu zgłębienie tego tematu, przedstawiając go z jak najszerszej perspektywy oraz oceniając poziom wiedzy i świadomości Polaków na temat tych cyfrowych bytów. Pierwszy rozdział skupia się na jednym z kluczowych zagadnień związanych z istotami wirtualnymi – tożsamości. Oparty na teoriach socjologicznych, stara się zrozumieć, jak zarówno ludzie, jak i wirtualne istoty budują swoje tożsamości w kontekście cyfrowego świata. W drugim rozdziale autorka przedstawia różnorodne typologie istot wirtualnych oraz analizuje technologie, które są wykorzystywane w procesie ich tworzenia. Od prostych chatbotów po skomplikowane algorytmy sztucznej inteligencji — wirtualne istoty mają wiele form i funkcji. Rozdział trzeci koncentruje się na potencjale, jaki niosą ze sobą istoty wirtualne, które mogą być wykorzystywane – od marketingu i obsługi klienta, przez edukację, aż po rozrywkę – wirtualne istoty otwierają nowe możliwości działania w wielu dziedzinach życia. Czwarty rozdział omawia kluczową rolę mediów społecznościowych w tworzeniu i funkcjonowaniu istot wirtualnych. Różnorodne platformy umożliwiają interakcję między ludźmi a ich cyfrowymi odpowiednikami. Autorka prezentuje także konkretne przykłady istot wirtualnych, które zaistniały w przestrzeni publicznej. Na zakończenie, w piątym rozdziale, zostały przedstawione wyniki autorskich badań ankietowych. Celem badania było zrozumienie poziomu wiedzy i świadomości Polaków na temat istot wirtualnych, ich podejścia do tego zjawiska oraz umiejętności rozpoznawania i oceny zaufania do tych cyfrowych bytów. Zachęcamy do zgłębiania niniejszej publikacji, która otwiera drzwi do nowego, elektryzującego świata istot wirtualnych, w którym technologia, tożsamość i społeczeństwo przenikają się w fascynujący sposób. Nagroda Młodych SBP im. Profesor Marii DEMBOWSKIEJ
Fenomen Istot Wirtualnych: Nowe Oblicza Cyfrowego Świata