Publikacja składa się z dwóch części: pierwszej – teoretycznej, wprowadzającej w problematykę starości na tle przemian społeczno-kulturowych oraz drugiej – opartej na badaniach empirycznych, dotyczącej zachowań lekturowych ludzi starszych. Część pierwszą rozpoczyna wprowadzenie w problematykę trzeciego wieku opisujące psychospołeczne determinanty starości, konsekwencje starzenia się społeczeństw oraz teorie dotyczące sposobów starzenia się i stylów życia w tym okresie. Część druga oparta jest na badaniach empirycznych przeprowadzonych przez Autorkę wśród słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Ich lekturowe przeżycia, emocje i refleksje tworzą jedyną w swoim rodzaju panoramę czytelniczych doświadczeń, której część, czy choćby okruch, Autorka – oprócz naukowego opisu – starała się w ten sposób zatrzymać w kadrze upływającego czasu.
Wstęp 1. Terminologia 2. Przedmiot i cel badań 3. Stan badań 4. Struktura pracy I. Starość wobec przemian społecznych i kulturowych 1. Wprowadzenie w problematykę starzenia się i starości 2. Seniorzy w społeczeństwie wiedzy 2.1. Zagrożenia i ograniczenia seniorów w społeczeństwie wiedzy 2.2. Szanse i możliwości seniorów w społeczeństwie wiedzy 3. Czas wolny seniorówII. Książka i czytanie w życiu słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku – analiza wyników badań empirycznych1. Metodologiczne podstawy badań własnych 1.1. Zastosowane metody, organizacja i przebieg badań 1.2. Dobór próby i charakterystyka badanej grupy 2. Życie pozalekturowe, czyli aktywność w czasie wolnym 3. Życie około lekturowe, czyli uczestnictwo w kulturze pisma 3.1. Czytanie prasy 3.2. Użytkowanie nowych technologii 3.2.1. Charakterystyka użytkowników 3.2.2. Charakterystyka nieużytkowników 4. Życie w kręgu książki 4.1. Dostępność książki 4.1.1. Informacja o książkach 4.1.2. Bariery w dostępie do książki 4.1.3. Źródła dostępu do książek 4.1.4. Trudności podczas lektury 4.2. Zasięg oddziaływania książki 4.2.1. Typy aktywności lekturowej przed i na emeryturze 4.2.2. Intensywność czytania 4.2.3. Częstotliwość czytania 4.3. (Bezpośrednie) otoczenie lekturowe 4.3.1. Rozmowy o książkach 4.3.2. Księgozbiory domowe
4.3.3. Biblioteka w życiu seniora
4.4. Pamięć lektury
4.4.1. Sposób identyfikowania i zapamiętywania książek
4.4.2. Zapiski lekturowe
4.4.3. Powroty do lektur dzieciństwa
4.5. Książki chętnie czytane na emeryturze
4.5.1. Kierunki preferencji lekturowych
4.5.2. Najpoczytniejsze typy książek
4.5.3. Najpopularniejsi autorzy i tytuły
- Typy lektury aktywnych seniorów
5.1. Funkcje lektury
5.2. Seniorzy jako odbiorcy książek – próba typologii
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Indeks tytułów
Indeks osobowy