Przekazywany na ręce Czytelników tom stanowi zbiór tekstów poświęconych nowym funkcjom, zadaniom, technikom i narzędziom pracy bibliotek. Przygotowany przez kadrę naukową oraz kierowniczą, a także dynamicznie działających na co dzień pracowników bibliotek, pokazuje z różnych punktów widzenia zmiany zachodzące w tych placówkach i ich otoczeniu. Publikacja umożliwia szerokie spojrzenie na to, jak wielowymiarową instytucją może być współczesna biblioteka.
Wstęp
Narzędzia i rozwiązania
Mariusz Balcerek: Informacja naukowa w Wojewódzkich Bibliotekach Publicznych – studium porównawcze
Lidia Szczygłowska: SciVal – nowe narzędzie bibliometryczne do analizy dorobku naukowego
Urszula Szybowska: Twitter jako narzędzie wspierające działania promocyjne szkół wyższych. Przykład Biblioteki Politechniki Gdańskiej
Agata Olkowska: Funkcjonalność i użyteczność wybranych bibliograficznych baz dziedzinowych
Anna Dodot, Monika Theus: Elektroniczne czasopisma w sieci: analiza wykorzystania na przykładzie repozytorium AMUR i platformy PRESSto
Danuta Sroka: Bałtycka Biblioteka Cyfrowa jako warsztat informacyjny bibliotekarza
Lilianna Nalewajska: Biblioteczne portale dziedzinowe agregatorami otwartej wiedzy – na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
Karol Ebertowski: Strony internetowe i bazy danych jako źródła informacji o działalności towarzystw genealogicznych
Piotr Chmielewski: Wybrane narzędzia i usługi internetowe wspomagające uzyskiwanie dostępu do informacji
Przemysław Krysiński: Obecność innowacyjnych rozwiązań wdrażanych w różnych obszarach przestrzeni informacyjnej wpisujących się w założenia koncepcji smart city
Elżbieta Pieróg: Księgozbiór Wydziału Zbiorów Historii Społecznej Biblioteki Sejmowej jako narzędzie pracy i źródło informacji o historii życia społecznego w Polsce
Kornelia Choryńska, Katarzyna Michalska: „Nauka dla wszystkich”. Rola bibliotek pedagogicznych i naukowych w Polsce – zarys zagadnienia
Techniki pracy
Monika Simonjetz: Kultura, nauka, edukacja. Uniwersalność bibliotek publicznych. Nowe formy i techniki pracy z użytkownikiem
Maja Wojciechowska, Monika Orzoł: Mobilne czytelnie i wypożyczalnie jako przykład elastycznych i innowacyjnych usług bibliotecznych
Maja Wilczewska: Magia słowa i obrazu – rola papierowego teatru kamishibai w animacji czytelniczej
Magdalena Skrejko przy współpracy Marii Masternak: „Światłoryt” – jako forma pracy z widzem i czytelnikiem, czyli o sposobie czytania fotografii przez osoby niewidome i niedowidzące. Z doświadczeń współpracy muzealnej Biblioteki i Działu Upowszechniania Muzeum Fotografii w Krakowie
Katarzyna Žák-Caplot: Strategia wdrażania innowacji edukacyjnych w Bibliotece Muzeum Warszawy. Przykład muzealnych projektów językowych
Violetta Perzyńska: Reaktywacja Koła Dramatycznego jako odpowiedź na potrzeby kulturalne użytkowników Biblioteki Głównej im. Jędrzeja Śniadeckiego AWF w Warszawie
Doświadczenia bibliotek
Mariola Nawrocka, Iwona Piwońska: Usługi informacyjno-komunikacyjne w bibliotekach szkół wyższych. Doświadczenia Biblioteki Głównej WAT w związku z wdrażaniem platformy „Zapytaj bibliotekarza”
Magdalena Rowińska, Maria Truszkowska: Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego w trybie bezobsługowym
Mariola Augustyniak: Współczesne metody i narzędzia pracy bibliotekarzy i ich wpływ na realizację procesów bibliotecznych. Przykład Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego
Katarzyna Pawluk: Doświadczenia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu w zakresie wprowadzania innowacyjnych form pracy z użytkownikiem
Dorota Kolenda: Nowe technologie w pracy bibliotekarza na przykładzie Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu
Sławomir Sobczyk: Baza Gromadzenie i jej rola w funkcjonowaniu Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Bernadetta Gągulska: Selekcja wydawnictw ciągłych na przykładzie Biblioteki Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Izabela Migocz: Mobilność współczesnych bibliotek publicznych wymogiem cywilizacji! Przykład współpracy ze środowiskiem zewnętrznym Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kędzierzynie-Koźlu
Renata Lewińska, Anna Gawryluk: Powiedz nam Czego pragniesz? Badania potrzeb użytkowników Biblioteki Głównej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie
Monika Rząsa: Dzielenie się pasją, czyli działalność pracowników Biblioteki Głównej Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie na rzecz uczelni i środowiska
Patrycja Mynarek: Młodzież w przestrzeni interdyscyplinarnej. „Studnia Otwarta Kultura” jako miejsce spotkań z pasjami