2022-02-25 Grupa badaczy z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego sięgnęła po różnorodne formy opisu i naukowe perspektywy, by stworzyć z nich szeroki obraz tego, co jako społeczeństwo przechodzimy w związku z epidemią. „Owa różnorodność – piszą we wstępie redaktorki – przejawia się w podejściu teoretycznym, metodologicznym i praktycznym, przyczyniając się do rozwoju wiedzy nie tylko na gruncie akademickim, ale i aplikacyjno-komercjalizacyjnym”. Badania naukowe wskazują, że w trakcie naturalnych katastrof ludzie w sposób naturalny i odruchowy okazują sobie bezinteresowne wsparcie i pomoc. Przynajmniej na początku, bo z czasem postawy takie słabną lub zanikają, wypierane przez potrzebę zadbania przede wszystkim o siebie. Jak więc polskie społeczeństwo zareagowało na tę sytuację zagrożenia? To tylko jeden z artykułów, które znajdują się w tej publikacji. Prócz tego dowiecie się jeszcze:
Pandemia i my
Jak badacze postrzegają epidemię, która stała się udziałem niemal całego świata? Jakie były reakcje mediów, jak zachowywaliśmy się jako zbiorowość i jako jednostki?
Portret społeczeństwa w czasach COVID
Wspólną płaszczyzną artykułów tworzących publikację jest nauka o komunikacji społecznej i mediach. Kadr, który obejmuje bieżące wydarzenia, zawiera więc w swych ramach nie samą pandemię, ale nasze, ludzkie reakcje na nową sytuację. „Z upływem czasu okazało się, że «nowa normalność» stała się towarzyszem pandemicznej rzeczywistości – wciąż próbujemy oswajać się z jej skutkami, także na gruncie komunikacyjno-medialnym.” – czytamy.
O wzajemnej pomocy i egocentryzmie w obliczu zagrożenia
Nie tylko wirus ma w tym przypadku znaczenie. Postępująca polityczna i społeczna polaryzacja oraz ogromna różnorodność w ocenie niebezpieczeństwa i ograniczeń sanitarnych wiąże się z powstawaniem antagonizmów, a nawet dehumanizacją osób myślących inaczej. Mając to na uwadze, badaczki i badacze zapytali respondentów o poglądy polityczne i chęć niesienia pomocy. Czy odkryli korelację między wskazanymi kandydatami na prezydenta a chęcią niesienia pomocy?Media w pandemii, Strajk Kobiet i etyczny PR
– Jakim językiem publiczne media informowały o pandemii COVID-19 i czy informacje te miały także podtekst polityczny?
– Jakimi prawidłowościami rządził się odbiór kampanii zachęcających do szczepień w mediach społecznościowych?
– Co o społecznej ekspresji i niezadowoleniu w dobie pandemii może powiedzieć nam fotografia aktywistki Strajku Kobiet?
– Jak w czasie pandemii o kulturze pisały czołowe tygodniki opinii i czy coś się w tym zakresie zmieniło?
– Jak branżę public relations postrzegają dwudziestolatkowie, studenci kierunków związanych z PR wchodzący na rynek pracy?
– Dlaczego w nauce o mediach prócz punktów ważna jest też pasja?
– Czym jest dobry PR i dlaczego dobry PR musi być etyczny?