„Coraz częściej w literaturze dla najmłodszych poruszane są tematy tzw. trudne, z którymi w rzeczywistości spotykają się nawet dzieci. Książki poruszające dorosłe tematy mają pomóc małym czytelnikom zrozumieć świat i poradzić sobie z emocjami. Niejednokrotnie jednak książki, które kwestionują samym swoim istnieniem idyllę dzieciństwa, budzą kontrowersje. (…)
Skupiamy się na funkcjonowaniu tych książek w bibliotekach. W dyskursie publicznym pojawiają się regularnie informacje o kontrowersjach związanych z pojawieniem się ich w bibliotekach lub ich zniknięciem z bibliotecznych półek. Zadajemy sobie wtedy pytania: Dlaczego dana książka została uznana za kontrowersyjną? Dlaczego podjęto wobec niej właśnie taką, a nie inną decyzję i czy była to decyzja uzasadniona? I szerzej – jaka jest i jaka powinna być rola bibliotekarza w mediowaniu dostępu czytelników do książki?”
Rozdział 1. Zagadnienia wstępne
1.1. Książki „wskaźnikowe”
1.2. Najważniejsze ustalenia badawcze – „key findings”
Rozdział 2. Kontrowersyjne książki dla dzieci a biblioteki publiczne
2.1. O czym nie mówimy dzieciom – norma społeczna a tabu i kontrowersja
2.2. Kontrowersje jako zjawisko nieodłącznie związane z książką i literaturą dla dzieci
2.3. Wolność dostępu do zbiorów i zasobów bibliotecznych w wybranych bibliotekarskich dokumentach normatywnych
2.4. „Cenzura biblioteczna” a akwizycja i selekcja zbiorów – doświadczenia amerykańskie
2.5. Ograniczanie dostępu do kontrowersyjnych książek dla dzieci w polskich bibliotekach: wybrane przypadki
2.6. Bibliotekarze jako gatekeeperzy
Rozdział 3. Metodologia badania
3.1. Cel badania
3.2. Technika i narzędzie badawcze
3.3. Pilotaż i przygotowanie badania
3.4. Dobór i realizacja proby
3.5. Charakterystyka próby badawczej
3.6. Metody analizy danych
3.7. Odpowiedzi beztreściowe – problem interpretacji
Rozdział 4. Wyniki badania
4.1. Bibliotekarze jako gatekeeperzy?
4.2. Kontrowersyjne tematy w książkach dla dzieci
4.3. Znajomość książek uważanych za kontrowersyjne
4.4. Opinie o książkach uważanych za kontrowersyjne
4.5. Doświadczenia z wykluczaniem książek uważanych za kontrowersyjne
4.6. Chęć zdobywania dalszych informacji na temat kontrowersyjnych tematów i książek dla dzieci
4.7. Kontrowersyjne książki w bibliotekach publicznych – głosy bibliotekarzy
4.8. Postawy bibliotekarzy względem książek kontrowersyjnych – segmentacja
Zakończenie
Bibliografia
Książki „wskaźnikowe”
Wykorzystane publikacje
Spis rysunków
Spis wykresów
Spis tabel