JUSTYNA SZYMAŃSKA, BARTOSZ BARAŃSKI Autorzy przedstawiają ideę pojęcia „trzeciego miejsca”, która zaczęła odgrywać coraz ważniejszą rolę w kontekście działalności lokalnych instytucji kultury, a zwłaszcza bibliotek. Co więcej, znalazła swoje odzwierciedlenie w zapisach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025 – największego rządowego programu wspierającego rozwój czytelnictwa, koordynowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Biblioteka jako „trzecie miejsce” to nie tylko przestrzeń, w której można wypożyczyć książkę. To miejsce budowania wspólnoty, integracji międzypokoleniowej, warsztatów, debat, twórczych działań i inicjatyw lokalnych. To także bezpieczna przystań, w której każdy – niezależnie od wieku, statusu czy doświadczeń – może znaleźć coś dla siebie. DOROTA PIETRZKIEWICZ Giedroyc, był kimś, kto wyprzedził swój czas o całe dekady. To on – jeszcze przed 1939 rokiem – mówił o tym, że Polska nie może budować swojej przyszłości, trzymając się kurczowo dawnych granic, że prawdziwa niepodległość zależy od tego, czy niepodległe będą też Litwa, Ukraina czy Białoruś. Dziś, patrząc na wydarzenia wokół nas, widzimy, jak niezwykle trafne były te słowa. To, co kiedyś mogło wydawać się bolesną rezygnacją, okazało się mądrością i wizją dalekowzrocznego polityka o czym w swoim artykule pisze Autorka. „Kultura” pod jego redakcją nie była tylko pismem. Była przestrzenią niezależnego myślenia, szkołą odwagi i odpowiedzialności. Giedroyc uczył, że patriotyzm to nie nostalgia, ale umiejętność patrzenia w przyszłość – wspólną, wielogłosową, opartą na partnerstwie. KSIĄŻKI DO POCZYTANIA Zapraszamy Czytelników do współpracy w zakresie prezentacji ciekawych książek, dla wszystkich grup wiekowych. W tym numerze przedstawiamy: ANNA BABULA Autorka wychodząc od znanej powieści Johna Keatinga Stowarzyszenie Umarłych Poetów, przedstawia w swoim artykule trzy mniej znane książki o szkole: Nienauczalni Gordona Kormana, Hodowla Katarzyny Ryrych i Urodzony pod szczęśliwą gwiazdą Aurélie Valognes. Jak stwierdziła: „wszystkie ukazują różne oblicza nauczycieli – od współczujących i zainteresowanych losem swoich podopiecznych, poprzez obojętnych, załamanych, wypalonych, po surowych, a nawet despotycznych”. Z przedstawionych książek płynie wniosek: szkoła powinna wspierać zarówno uczniów, jak i nauczycieli, żeby więcej było takich, jak John Keating, Zachary Kermit, Lara-Flara czy Céline Bergamote. AGNIESZKA HERNIK Autorka w swoim artykule pisze o japońskiej literaturze, która słynie z niezwykłej zdolności do opowiadania rzeczy prostych w sposób niezwykle poruszający, subtelny, a jednocześnie głęboko prawdziwy. Z tego właśnie powodu książka O kocie, który ratował bibliotekę, autorstwa Sōsuke Natsukawy to pozycja wyjątkowa. Autor książki stworzył historię z pozoru prostą, ale pełną symboliki i ciepła, w której magia przeplata się z codziennością. JOANNA CHAPSKA W Lublinie odbyła się XXXI edycja uroczystości wręczenia Nagrody im. Anny Platto – patronki wyjątkowej, która przez lata z pasją rozwijała czytelnictwo dziecięce w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej. To wyróżnienie ma niezwykłą moc. Trafia bowiem do osób, które w swojej codziennej pracy z książką stają się ambasadorami dziecięcej wyobraźni – bibliotekarzy nie tylko polecających lektury, ale też tworzących przestrzeń do odkrywania literatury, budowania więzi i wspólnego przeżywania przygód ukrytych w opowieściach o czym przeczytamy w niniejszym artykule. ALINA GRABNA, RENATA SOWADA Sekcja Bibliotekarska przy Oddziale Związku Nauczycielstwa Polskiego w Częstochowie od początków swego istnienia, tj. od roku 2007, inicjuje obchody Tygodnia Bibliotek w Częstochowie. Zgodnie z tematem „Biblioteka. Lubię tu być!” zgromadzeni wysłuchali referatów pokazujących działania bibliotek. ALEKSANDRA FLIS przybliża przebieg Narodowego Czytania 2025 W MBP w Lublinie. MILENA JĘDRZEJEWSKA-KISIEL, ANITA KOTWA-KĄKOL piszą o Festiwalu Książki Dziecięcej, który odbywa się cyklicznie. Jego organizatorem jest Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Pruszczu Gdańskim, a pomysłodawczynią, obecna dyrektorka biblioteki, Joanna Przybyś. MIŁOSŁAWA PASTERNAK, IZABELA SITEK, RENATA SOWADA Autorki przedstawiają – Pasowanie na Czytelnika uroczystość szkolną wpisaną w projekt „Światowy Dzień Pluszowego Misia”, który w szkole rozpoczyna się w listopadzie, a kończy w styczniu w okolicach Dnia Kubusia Puchatka ok. 18 stycznia. Podejmujemy tematy ważne i aktualne. Nasze teksty to treści najwyższej jakości – szczegółowe opracowania dotyczące rynku książki, informacji naukowej i praktyki bibliotekarskiej. Piszą dla nas znani i cenieni w środowisku autorzy.
Zapraszamy do lektury dziesiątego numeru „Poradnika Bibliotekarza”
KONCEPCJA TRZECIEGO MIEJSCA W KONTEKŚCIE REALIZACJI NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025
JERZY GIEDROYC I JEGO ŻYCIE Z „KULTURĄ”
„KOCHAM WAS, DRODZY UCZNIOWIE. NIC NA TO NIE PORADZĘ” – PORTRETY NAUCZYCIELI W POWIEŚCIACH DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
SōSUKE NATSUKAWA, O KOCIE, KTÓRY RATOWAŁ BIBLIOTEKĘ – O ODWADZE, LITERATURZE I ZAPACHU STARYCH OPOWIEŚCI
AMBASADORKI CZYTELNICTWA DZIECIĘCEGO. XXXI EDYCJA NAGRODY IM. ANNY PLATTO
TYDZIEŃ BIBLIOTEK W CZĘSTOCHOWIE
„ZAGADKOWE PASOWANIE NA CZYTELNIKA SZKOLNEJ BIBLIOTEKI”