Publikacja Podstawy nauk o komunikacji społecznej i mediach, jest swego rodzaju bilansem zamknięcia dokonań wywodzących się z różnych tradycji, odrębnie istniejących dotąd bibliologii, informatologii i nauk o mediach, oraz bilansem otwarcia dla działalności badawczej w ramach jednej dyscypliny jako dowodu na możliwości integracji różnych tradycji badawczych i odmiennych metodologii – w odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania społeczne i rozwój technologiczny. Publikacja ma służyć wzajemnemu poznaniu dorobku poszczególnych subdyscyplin, ich fundamentów historycznych i naukoznawczych, przedmiotów i celów badań, podstawowych pojęć i metod – dla budowania nowej wartości badawczej i tożsamości w ramach jednej dyscypliny. Jej autorami są uznani specjaliści wywodzący się z różnych środowisk naukowych, reprezentujący różne „szkoły” badawcze.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Nauki o komunikacji społecznej i mediach: komponenty i otoczenie
1.1. Bibliologia i informatologia (Jadwiga Woźniak-Kasperek)
1.1.1. Rys historyczny
1.1.2. Kadry. Dydaktyka
1.1.3. Związki z innymi dyscyplinami i praktyką
1.2. Nauki o mediach (Iwona Hofman)
1.2.1. Rys historyczny
1.2.2. Kadry. Dydaktyka
1.2.3. Związki z innymi dyscyplinami i praktyką
1.3. Czasopisma (Iwona Hofman, Jadwiga Woźniak-Kasperek)
1.4. Towarzystwa naukowe (Iwona Hofman, Jadwiga Woźniak-Kasperek)
Rozdział 2. Bibliologia i informatologia: charakterystyka dyscypliny
2.1. Bibliologia (Bożena Koredczuk)
2.1.1. Bibliologia w strukturze nauki europejskiej
2.1.2. Nazwa dyscypliny i terminologia. Rama pojęciowa bibliologii i powiązania z bibliotekoznawstwem
2.1.3. Przedmiot badań bibliologicznych
2.1.3.1. Książka jako medium
2.1.3.2. Procesy bibliologiczne
2.1.4. Komunikacja bibliologiczna w systemie komunikacji społecznej
2.1.5. Paradygmaty, kierunki i nurty badań bibliologicznych
2.1.6. Metodologia bibliologii
2.2. Informatologia
2.2.1. Przedmiot, cele i kierunki badań (Sabina Cisek)
2.2.2. Ramy pojęciowe informatologii (Jadwiga Woźniak-Kasperek)
2.2.3. Ramy metateoretyczne (Sabina Cisek)
2.2.4. Metodologia informatologii (Sabina Cisek)
Rozdział 3. Nauki o mediach: charakterystyka dyscypliny
3.1. Światowe badania prasoznawcze i mass media research (Tomasz Mielczarek, Janusz W. Adamowski)
3.2. Teorie średniego zasięgu
3.3. Polskie badania praso- i medioznawcze
3.3.1. Od prasoznawstwa do medioznawstwa
3.3.2. Paradygmat prasoznawstwa według Mieczysława Kafla
3.3.3. W kierunku komunikacji społecznej
3.3.4. Medioznawstwo polskie po roku 1989
3.4. Tradycje, kierunki i metody badań medioznawczych (Iwona Hofman)
3.4.1. Tradycje teoretyczne badań mediów i komunikacji społecznej
3.4.2. Kierunki badań
3.4.3. Metody i techniki badań
3.4.3.1. Metody jakościowe
3.4.3.2. Metody badań empirycznych – podejście ilościowe
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz ważniejszych akronimów
Streszczenie