Od redakcji
Wakacyjny „Poradnik Bibliotekarza” jest numerem tematycznym, poświęcony grom w bibliotekach.
Gry są odmianą zabawy, polegającą na respektowaniu ustalonych reguł i na osiąganiu ściśle określonego wyniku. Przyzwyczajają do przestrzegania reguł, stąd uczą m.in. poszanowania przyjętych norm, umożliwiają współdziałanie, sprzyjają uspołecznianiu, uczą zarówno wygrywania, jak i przegrywania. O zaletach gier i ich różnorodności można byłoby pisać długo. Magdalena Wójcik w artykule: Obszary wykorzystania gier w bibliotekach – próba typologii, porządkuje „świat gier” w kontekście bibliotek. Pokazała, że gry mogą pełnić w bibliotece różne funkcje, występować w wielu formach i kontekstach, mogą być wykorzystywane zarówno dla celów edukacyjnych, promocyjnych, w usługach bibliotecznych, jak i dla usprawniania wewnętrznych procesów bibliotecznych. Gry mogą przy tym stanowić element oferty bibliotecznej realizowanej tak w budynku biblioteki, jak i w przestrzeni miejskiej. Są one popularne wśród różnych grup użytkowników – nie tylko wśród dzieci i młodzieży, ale także dorosłych. O tym, że gry na dobre zagościły w bibliotekach i bibliotekarze coraz chętniej je wykorzystują w swojej pracy świadczą teksty, które wpłynęły na konkurs „Poradnika Bibliotekarza” – „Gry w bibliotece”, ale również chociażby to, że w Konkursie SBP na najciekawsze wydarzenie organizowane w ramach Tygodnia Bibliotek 2022 pierwsze miejsce zdobyła Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Gdańsku – Filia w Malborku za akcję „Gra terenowa dla uczniów malborskich szkół – Malbork miastem /tysiąca/ bibliotek – śladem wiedzy w księgach zaklętej”. W numerze można przeczytać o grach w: Książnicy Zamojskiej, Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jaworznie, Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy, Mediatece Koszalińskiej Biblioteki Publicznej im. Joachima Lelewela oraz Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Cypriana Norwida w Zielonej Górze. Monika Simonjetz zachęca do własnoręcznego wykonywania gier, a Ewa Osoba proponuje wykorzystanie gier i zabaw w przekonywaniu dzieci, że czytanie jest fajne. Na rynku wydawniczym pojawia się coraz więcej książek, które zachęcają do łączenia czytania i grania. Książki z serii „Zgadnij kto to?”, czy interaktywne książki z serii „Ty decydujesz” mogą być tego doskonałym przykładem. Również Olga Nowicka w swoim felietonie zastanawia się nad zmianami jakie zaszły w „świecie gier” od czasów pierwszej gry planszowej „Senet”, znalezionej w Egipcie (3100 lat p.n.e.) po współczesność. Ci, którzy będą mieli niedosyt mogą rozszerzyć swoją lekturę o inne publikacje dotyczące gier, których wykaz przygotowała Elżbieta Trojan. Wato również przeczytać wywiad, który przeprowadziła Hanna Diduszko z Jiwone Lee, koreańską specjalistką w dziedzinie picture book, niezwykłą propagatorką kultury polskiej, która nie tylko jest autorką przekładów polskich książek dla dzieci i literatury dla dorosłych, współpracującą z polskimi artystami-grafikami (jest koreańską producentką książek Iwony Chmielewskiej), organizatorką wielu wystaw, promujących polską książkę ilustrowaną w Korei, ale też na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza obroniła doktorat na temat polskiej szkoły ilustracji.
Zapraszamy do lektury w długie letnie wieczory.
Redakcja „Poradnika Bibliotekarza”