Archiwistyka to ciągle niedoceniana dyscyplina naukowa. Zarządzanie dokumentacją to poniekąd jej początek, a zarazem koniec. Każdy z nas na jakimś etapie zarządza informacją i to od każdego z nas zależy jak długo dana informacja przetrwa.
Zawartość tej publikacji pozwoli przybliżyć sposób postępowania z dokumentami niezależnie od techniki ich wytworzenia i postaci oraz informacji w nich zawartych, a także zachęci Państwa do tego, ażeby dbać o dokumenty z należytym szacunkiem, bo tworząc dokumenty tworzymy przeszłość.
Dokumentacja to swoiste dziedzictwo kulturowe, które stanowi świadectwo historii Państwa, społeczeństwa i jego tożsamości, a jej prawidłowe zarządzanie pozwala na jej zachowanie przez stulecia.
Wstęp
INSTRUKCJA KANCELARYJNA (system papierowy)
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Rozdział 2. Przyjmowanie, rejestrowanie i rozdzielanie przesyłek
Rozdział 3. Przeglądanie i przydzielanie przesyłek
Rozdział 4. Rejestracja spraw i sposób ich dokumentowania
Rozdział 5. Załatwianie spraw
Rozdział 6. Akceptacja, podpisywanie i wysyłanie pism
Rozdział 7. Przechowywanie i udostępnianie dokumentacji przez komórki organizacyjne
Rozdział 8. Przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego/składnicy akt
Rozdział 9. Postępowanie z dokumentacją w przypadku ustania działalności, jej komórki organizacyjnej lub ich reorganizacji
INSTRUKCJA KANCELARYJNA (system elektronicznego zarządzania dokumentacją)
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Rozdział 2. Przyjmowanie, rejestrowanie i rozdzielanie przesyłek wpływających
Rozdział 3. Postępowanie z dokumentacją w składach chronologicznych i składach informatycznych nośników danych
Rozdział 4. Dekretowanie przesyłek
Rozdział 5. Rejestracja spraw i sposób ich dokumentowania
Rozdział 6. Załatwianie spraw
Rozdział 7. Akceptacja, podpisywanie i wysyłanie pism
Rozdział 8. Przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego/składnicy akt
Rozdział 9. Postępowanie z dokumentacją w przypadku ustania działalności, reorganizacji, zmian struktury organizacyjnej oraz w związku ze zmianami o charakterze kadrowym
Załączniki do instrukcji kancelaryjnej
Przykład owa klasyfikacja i kwalifikacja dokumentacji bibliotek gminnych (miejskich ) i powiatowych w formie jednolitego rzeczowego wykazu akt
INSTRUKCJA W SPRAWIE ORGANIZACJI I ZAKRESU DZIAŁANIA ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO/SKŁADNICY AKT (system papierowy i elektronicznego zarządzania dokumentacją)
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Rozdział 2. Organizacja i zakres działania archiwum zakładowego/składnicy akt
Rozdział 3. Obsada archiwum zakładowego/składnicy akt
Rozdział 4. Lokal archiwum zakładowego/składnicy akt
Rozdział 5. Przejmowanie dokumentacji do archiwum zakładowego/ składnicy akt
Rozdział 6. Przechowywanie i zabezpieczenie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji
Rozdział 7. Przeprowadzanie skontrum oraz porządkowanie dokumentacji w archiwum zakładowym/składnicy akt
Rozdział 8. Udostępnianie dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym/składnicy akt
Rozdział 9. Wycofanie dokumentacji z archiwum zakładowego/składnicy akt
Rozdział 10. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
Rozdział 11. Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego
Rozdział 12. Sprawozdawczość archiwum zakładowego/składnicy akt
Załącznik do instrukcji archiwalnej