Przez obiektyw kamery. Postacie osób duchownych i zakonnic w polskim filmie fabularnym

Przez obiektyw kamery. Postacie osób duchownych i zakonnic w polskim filmie fabularnym

Anita Zawisza

Istnieją różne płaszczyzny i pola rozwoju duchowości. Uduchowiony wcale nie musi równać się religijny (przynależny do danej religii) i na odwrót.

Autorka książki bierze pod lupę i analizuje najróżniejsze postawy duchowieństwa (uduchowienia) i religijności prezentowane przez siostry zakonne i duchowieństwo w wybranych, polskich filmach fabularnych. Publikacja nie ma w zamiarze umoralniania czy kierowania określoną, jedyną słuszną drogą. Stanowi natomiast o różnorodności, polaryzacji i dywersyfikacji współcześnie pojmowanej duchowości, religijności czy eklezjalności. Z jednej strony burzy stereotypy, z drugiej buduje mosty. A co najważniejsze opisuje istotę człowieczeństwa – wątłego, kruchego i wielowymiarowego.

Kościół stanowi aktualnie jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych tematów podejmowanych przez opinię publiczną. Nie dziwi więc fakt, że coraz częściej przedstawiany jest w najróżniejszych przekazach medialnych, w tym również w polskim filmie. Obrazy takie jak: „Matka Joanna od Aniołów” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza, „U Pana Boga za piecem” w reżyserii Jacka Bromskiego czy „Przypadek” w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego stanowią klasykę filmu polskiego. Jednakże czy dane dzieła można nazwać religijnymi? Czy postaci ukazane w filmach prezentują obraz pozytywnego duchownego i zakonnicy, kierowanych wartościami zapisanymi w dokumentach Kościoła katolickiego? Na te jak i na wiele innych pytań Autorka stara się odpowiedzieć w treści książki.

 

  Zobacz książkę