Wytyczne dla bibliotek szkolnych Publikacja ta jest odpowiedzią na wieloletnie starania środowiska nauczycieli bibliotekarzy o ujednolicenie warunków funkcjonowania polskich bibliotek szkolnych. Przez lata nauczyciele bibliotekarze podejmowali liczne inicjatywy, dążąc do stworzenia spójnych standardów i wytycznych, które pozwolą bibliotekom szkolnym lepiej spełniać swoje edukacyjne i wychowawcze funkcje. Jesteśmy przekonani, że efekty działań dobrze zorganizowanej biblioteki szkolnej oraz kompetentnego nauczyciela bibliotekarza są kluczowym elementem tworzenia edukacyjnej wartości dodanej. Biblioteki szkolne nie tylko wspierają proces nauczania, ale także rozwijają pasje czytelnicze, promują kulturę i umiejętności informacyjne oraz wspierają wszechstronny rozwój uczniów. Niniejsza publikacja Wytyczne IFLA dla bibliotek szkolnych, którą oddajemy do rąk Czytelników, stanowi ważny krok w kierunku profesjonalizacji i standaryzacji pracy bibliotek szkolnych w Polsce. Wytyczne te zostały opracowane przez Międzynarodową Federację Stowarzyszeń i Instytucji Bibliotekarskich (IFLA) i są wynikiem szeroko zakrojonych badań oraz konsultacji z ekspertami z całego świata. Mamy nadzieję, że publikacja ta zostanie doceniona i szeroko wykorzystana przez nauczycieli bibliotekarzy, dyrektorów szkół oraz decydentów edukacyjnych. Wierzymy, że przyczyni się ona do stworzenia w Polsce solidnych fundamentów dla bibliotek, które będą służyć wszechstronnemu rozwojowi dzieci i młodzieży, wspierając ich w zdobywaniu wiedzy, rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia oraz kształtowaniu postaw obywatelskich. Zapraszamy do lektury i wdrażania Wytycznych IFLA w codziennej pracy bibliotek szkolnych. Wspólnie możemy budować lepszą przyszłość dla naszych uczniów, tworząc przestrzenie, które inspirują i motywują do nauki i odkrywania świata.