Publikacja wychodzi naprzeciw wieloletnim staraniom środowiska nauczycieli bibliotekarzy o ujednolicenie warunków funkcjonowania polskich bibliotek szkolnych. Jesteśmy przekonani,
że efekty działań dobrze zorganizowanej biblioteki szkolnej i kompetentnego nauczyciela bibliotekarza są ważnym składnikiem tworzenia edukacyjnej wartości dodanej. Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja Wytycznych IFLA dla bibliotek szkolnych w języku polskim, którą oddajemy do rąk Czytelników będzie doceniona i wykorzystana w celu stworzenia w Polsce solidnych fundamentów dla bibliotek służących wszechstronnemu rozwojowi dzieci i młodzieży.
Słowo od Redaktora
Przedmowa
Streszczenie
Zalecenia
Wprowadzenie
Rozdział 1. Misja i cele biblioteki szkolnej
1.1 Wprowadzenie
1.2 Kontekst
1.3 Definicja biblioteki szkolnej
1.4 Rola biblioteki szkolnej w szkole
1.5 Warunki skutecznego programu biblioteki szkolnej
1.6 Wizja biblioteki szkolnej
1.7 Misja biblioteki szkolnej
1.8 Usługi bibliotek szkolnych
1.9 Ocena usług i programów bibliotek szkolnych
Przydatne źródła
Rozdział 2. Ramy prawne i finansowe dla biblioteki szkolnej
2.1 Wprowadzenie
2.2 Podstawy i kwestie prawne
2.3 Podstawy i kwestie etyczne
2.4 Wsparcie infrastrukturalne dla rozwoju bibliotek szkolnych
2.5 Zasady
2.6 Planowanie
2.7 Finansowanie
Przydatne źródła
Rozdział 3. Zasoby ludzkie dla biblioteki szkolnej
3.1 Wprowadzenie
3.2 Role personelu i zasadność ich pełnienia
3.3 Definicja bibliotekarza szkolnego
3.4 Kompetencje potrzebne do realizacji programów bibliotek szkolnych 56
3.5 Role profesjonalnego bibliotekarza szkolnego
3.5.1 Nauczanie
3.5.2 Zarządzanie
3.5.3 Przywództwo i współpraca
3.5.4 Zaangażowanie społeczności
3.5.5 Promowanie programów i usług bibliotecznych
3.6 Role i kompetencje paraprofesjonalnych pracowników bibliotek szkolnych
3.7 Role i kompetencje wolontariusza biblioteki szkolnej
3.8 Standardy etyczne
Przydatne źródła
Rozdział 4. Fizyczne i cyfrowe zasoby biblioteki szkolnej
4.1 Wprowadzenie
4.2 Udogodnienia
4.2.1 Lokalizacja i przestrzeń
4.2.2 Organizacja przestrzeni
4.2.3 Dostęp fizyczny i cyfrowy
4.3 Rozwój kolekcji i zarządzanie nią
4.3.1 Zasady i procedury zarządzania kolekcjami
4.3.2 Kwestie związane z zasobami cyfrowymi
4.3.3 Standardy gromadzenia zbiorów
4.3.4 Udostępnianie zasobów
Przydatne źródła
Rozdział 5. Programy i działania biblioteki szkolnej
5.1 Wprowadzenie
5.2 Program i działania
5.3 Umiejętność czytania i pisania oraz promocja czytelnictwa
5.4 Nauczanie umiejętności korzystania z mediów i informacji
5.5 Modele uczenia się oparte na dociekaniu
5.6 Integracja technologii
5.7 Rozwój zawodowy nauczycieli
5.8 Pedagogiczna rola bibliotekarza szkolnego
Przydatne źródła
Rozdział 6. Ocena bibliotek szkolnych i public relations
6.1 Wprowadzenie
6.2 Ocena biblioteki szkolnej i praktyka oparta na dowodach
6.3 Podejścia do ewaluacji bibliotek szkolnych
6.3.1 Jakość programu
6.3.2 Postrzeganie przez interesariuszy
6.3.3 Zawartość programu
6.3.4 Wpływ programu
6.3.5 Praktyka oparta na dowodach
6.4 Wpływ ewaluacji bibliotek szkolnych
6.5 Public relations biblioteki szkolnej
6.5.1 Promocja i marketing
6.5.2 Rzecznictwo
Przydatne źródła
Słowniczek
Bibliografia
Załącznik A: Manifest Bibliotek Szkolnych IFLA/UNESCO (1999)
Załącznik B: Plan budżetu biblioteki szkolnej
Załącznik C: Modele instruktażowe dla uczenia się opartego na dociekaniu
Załącznik D: Przykładowa lista kontrolna oceny biblioteki szkolnej (Kanada)
Załącznik E: Lista kontrolna oceny biblioteki szkolnej dla dyrektorów (USA)