Poradnik Bibliotekarza 7-8/2023

Zapraszamy do wakacyjnej lektury tematycznego „Poradnika Bibliotekarza”

Wakacyjny numer „Poradnika Bibliotekarza” poświęcony jest współczesnej ilustracji. Przy jego powstaniu swój wkład miała Anita Wincencjusz-Patyna – historyczka sztuki, związana z Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

KOMIKS, VINTAGE I ROBÓTKI RĘCZNE O TENDENCJACH WE WSPÓŁCZESNEJ POLSKIEJ ILUSTRACJI W KSIĄŻKACH DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

W swoim artykule Anita Wincencjusz-Patyna przedstawia tendencje we współczesnej polskiej ilustracji w książkach dla dzieci i młodzieży, w których zauważa się różnorodność stylów i technik, które mają uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. Wśród tych tendencji wyróżnia się:

  • Estetykę vintage,
  • Wyraźne linie i proste formy,
  • Delikatne tonacje ołówka i kredki,
  • Techniki malarskie
  • Ręczne techniki,
  • Komiks,
  • Rysunek satyryczny,

Wszystkie te tendencje przyczyniają się do wysokiego poziomu profesjonalizmu i artystycznej ekspresji w polskiej ilustracji dla dzieci i młodzieży. Świadczy o tym zarówno uznanie w konkursach międzynarodowych, jak i liczne licencje na polskie książki sprzedawane za granicę. Polska ilustracja zdobywa światową renomę, co powinno budzić dumę.

PORTUGALSCY ILUSTRATORZY NA POLSKIM RYNKU WYDAWNICZYM

Na polskim rynku wydawniczym coraz częściej spotyka się książki ilustrowane przez portugalskich twórców o czym możemy przeczytać w artykule Elżbiety Jamroz-Stolarskiej. Współczesna ilustracja portugalska – często nagradzana na świecie – cieszy się dużym uznaniem, także młodych czytelników. Tekst opisuje rosnące zainteresowanie kulturą portugalską w Polsce, zwłaszcza w dziedzinie literatury dziecięcej. Zapraszamy do lektury tekstu.

ILUSTRACJE W SŁOWNIKACH DLA DZIECI

Bożena Hojka pisze o językowych słownikach obrazkowych. Słowniki te łączą elementy książki edukacyjnej, podręcznika, książki aktywnościowej oraz obrazkowej. Obecność ilustracji w tego typu wydawnictwach pozwala wykorzystać obraz jako formę objaśniania słów, wspomaga zatem proces uczenia się dzieci. Do pracy z książką obrazkową dorośli mogą zainspirować dzieci w ramach tzw. czytania dialogowego. Jest to rodzaj interaktywnego czytania z dzieckiem.

O CZYTANIU DIALOGOWYM Z WYKORZYSTANIEM KSIĄŻEK OBRAZKOWYCH

Autorka omawia technikę PEFR, sekwencje krótkich interakcji (gier językowych) między osobą dorosłą, a dzieckiem w trakcie ich wspólnego czytania.

Nikt w zasadzie nie musi już dziś przekonywać rodziców, a tym bardziej nauczycielek i nauczycieli pracujących z małymi dziećmi, że dzieciom trzeba czytać książki. Często jednak spotykam się z pytaniem jak czytać, by nasze działanie przyniosło dzieciom możliwie najwięcej korzyści poznawczych i emocjonalnych, rozwijało ich zdolności językowe i kompetencje wizualne, jak czytać, by książką zabawić, zainteresować, sprawić, by chciały doświadczać kontaktu z nią jak najczęściej? Są to pytania na które znajdziecie odpowiedź w artykule Małgorzaty Cackowskiej.

(NIE)OBECNOŚĆ KSIĄŻKI OBRAZKOWEJ W STRUKTURACH UNIWERSALNEJ KLASYFIKACJI DZIESIĘTNEJ

Krystyna Rybicka porusza problem (nie)obecności książki obrazkowej w strukturach UKD.

Książki obrazkowe oraz te, ciekawie zilustrowane, wyeksponowane w bibliotece jako dzieło sztuki, transponowane na różne nośniki (grafika, malarstwo, aplikacja, rozwiązania multimedialne), wzbudzają zainteresowanie odbiorców w każdym przedziale wiekowym. Stają się międzypokoleniowym pomostem zachęcającym do utrwalania nawyku oglądania dzieła sztuki i równocześnie przeczytania prezentowanej książki.

Zatem, gdzie szukać sygnatury książki obrazkowej? Dowiecie się czytając artykuł Autorki!

ILUSTRACJE I ILUSTRATORZY NASZEJ MAMY CZARODZIEJKI JOANNY PAPUZIŃSKIEJ

W artykule Grażyny Lewandowicz-Nosal możemy zapoznać się z ilustracjami rożnych wydań Naszej mamy czarodziejki Joanny Papuzińskiej. Książka została opublikowana po raz pierwszy w 1968 r., została wpisana na listę lektur szkolnych w klasie pierwszej szkoły podstawowej w roku 1982 i była obecna nieprzerwanie w programie nauczania aż do zmian w podstawie programowej w 2017 r. (35 lat!). Wówczas Naszą mamę czarodziejkę na liście lektur zastąpiła inna książka Joanny Papuzińskiej – autobiograficzna Asiunia.

MIKROKOSMOSY, ŚWIATY I ZAŚWIATY W ILUSTRACJACH EWY KOZYRY-PAWLAK I PAWŁA PAWLAKA

O osiągnięciach Ewy Kozyry-Pawlak i Pawła Pawlaka (duetu docenianego na świecie), którego ilustracje książkowe tętnią życiem, emocjami, energią, a przede wszystkim zadziwiają pięknem i różnorodnością, pisze Anita Wincencjusz-Patyna.

„PROSZĘ DO MNIE NIE PRZYCHODZIĆ PRZEZ KILKA DNI, BO BĘDĘ ARTYSTKĄ”

Dorota Pietrzkiewicz przybliża, w 100-lecie urodzin noblistki, mniej znaną czytelnikom twórczość graficzną Wisławy Szymborskiej.

MISTRZOWIE ILUSTRACJI JANUSZ GRABIAŃSKI (1929-1976)

Rysunkowe kreacje bohaterów przybliża Krystyna Rybicka. Znakomity ilustrator Janusz Grabiański, współtwórca Polskiej Szkoły Ilustracji, obdarzony był dużą wrażliwością malarską, ilustrował wiele niezapomnianych książek, podręczników, albumów. Współpracował z wieloma polskimi wydawnictwami. Z „Naszej Księgarni” wyszły takie arcydzieła, jak: Rudzia, O krasnoludkach i o sierotce Marysi, Rogaś z Doliny Roztoki, Franek, Chory kotek, Idzie niebo ciemną nocą, z Czytelnika Słomkowy kapelusz.

Wakacyjny numer zamyka rozmowa Ewy Grudy z Bohdanem Butenką Co to znaczy

ilustrować książkę? Polecamy również felieton Olgi Nowickiej poświęcony Janowi Marcinowi Szancerowi. Każdy z nas pamięta jego wybitne ilustracje postaci z baśni, bajek i legend.

Zachęcamy do lektury Pięćdziesięciu twarzy Kleksa, czyli rozważań o potencjale ilustracji w książkach dla dzieci i jej wykorzystaniu w pracy bibliotecznej autorstwa Eweliny Lasko. Numer kończy zestawienie bibliograficzne Rola ilustracji w książkach dla dzieci, przygotowane przez Elżbietę Trojan.

Życzymy miłej lektury!

  Zobacz numer  

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury