Zagadnienia Informacji Naukowej 1/2024

ZIN numer 1/2024. Co w środku?

Tegoroczny pierwszy numer czasopisma częściowo poświęcony jest problematyce potrzeb i praktyk informacyjnych w sytuacji zmiany. Dynamika współczesnego życia, wyzwania, trudności i zagrożenia, z jakimi przychodzi się nam mierzyć, skłaniają do refleksji nad zachowaniami informacyjnymi człowieka w okolicznościach niepewności, braku stabilności, presji. W tym wątku mieszczą dwa teksty: Przemysława Krysińskiego i Natalii Pamuły, skupiony na działaniach bibliotek i organizacji bibliotecznych w odniesieniu do społeczności LGBTQ+, oraz Natalii Pamuły i Hanny Bednarskiej, omawiający wykorzystanie różnych zjawisk społecznych w kampaniach reklamowych realizowanych w mediach społecznościowych.

W dziale „Rozprawy. Badania. Materiały” proponujemy również dwa artykuły.
W pierwszym Jacek Tomaszczyk i Anna Matysek omawiają prawo Hicka i prawo Teslera w kontekście ich zastosowania w projektowaniu interfejsów użytkownika. W drugim – Stanisława Kurek-Kokocińska podejmuje próbę scharakteryzowania rzadko dotąd omawianej w literaturze cechy informacji, jaką jest jej pozorność.

Zachęcamy również do zapoznania się ze sprawozdaniami z dwóch znaczących wydarzeń, jakie w ostatnich miesiącach miały miejsce w Polsce. Mowa tu o konferencjach międzynarodowych: European Conference on Information Literacy – Information Experience and Information Literacy, która odbyła się w październiku 2023 2 Krakowie, współorganizowana przez Instytut Studiów Informacyjnych UJ (oprac. Monika Krakowska) oraz Human Tech Transition: Crises in Mediatized Politics, Society & Economy, wydarzenie przygotowane przez International Communication Association we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim, a także Uniwersytetem Jagiellońskim, Uniwersytetem A. Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem M. Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetem Wrocławskim i Uniwersytetem Wileńskim w marcu 2024 r. (oprac. Ksenia Wróblewska).

Zapraszamy do lektury!

Redakcja

 

  Zobacz numer  

Dofinansowano przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu "Rozwój czasopism naukowych"