Zagadnienia Informacji Naukowej 2/2023

ZIN numer 2/2023. Co w środku?

Oddajemy do rąk czytelników drugi numer „Zagadnień Informacji Naukowej – Studiów Informacyjnych”. Przedstawimy w nim artykuły łączące badania informatologiczne z obszarami naukoznawstwa oraz medioznawstwa.

Kolejne teksty skupiają się na:

  • prezentacji idei, struktury, cech i możliwości zastosowania Korpusu Polskich Czasopism Naukoznawczych (Emanuel Kulczycki),
  • wyników badań jakościowych postaw i zachowań naukowców na wczesnym etapie kariery w zakresie sposobów postrzegania sukcesu naukowego przez badaczy z obszaru nauk humanistycznych, teologii i nauk o sztuce (Marzena Świgoń),
  • zachowaniach informacyjnych widzów produkcji audiowizualnych (filmów, oferty telewizyjnej), w tym szczególnie możliwych relacjach między dostępem i wykorzystaniem informacji o nagrodach filmowych a preferencjami odbiorczymi respondentów (Iwona Grodź),
  • badaniach wykorzystania danych RPD (określających aktywność urządzeń obsługujących sygnały telewizyjne) do rozwijania wiedzy o potrzebach i zachowaniach widzów wśród podmiotów rynku medialnego (Aleksandra Chmielewska).

Ponadto zamieszczamy sprawozdanie z VI Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu Nauka o informacji (informacja naukowa) w okresie zmian pt. „Nauka wobec współczesności: Wojny informacyjne” autorstwa  Karolinę Silkiny oraz dwie recenzje książek: pierwsza przygotowana przez Bożenę Koredczuk, dotyczy książki przygotowanej pod naukową redakcją Iwony Hofman “Komunikacja w nauce. Komunikowanie wiedzy. Rola towarzystw naukowych”. Druga, autorstwa Krzysztofa Wienieckiego, omawia publikację pod naukową redakcją Marioli Antczak pt. „Prezentacje multimedialne w wystąpieniach naukowych”.

W numerze (wkrótce także na stronie www ZIN) również zaproszenie do składania materiałów do obu numerów rocznika 2024 – planujemy numery tematyczne dotyczące problematyki potrzeb i praktyk informacyjnych w okresach zmian i wyzwań (1) oraz zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją oraz aktorami niebędącymi ludźmi w perspektywie nauki o informacji (2). Teksty dotyczące innych wątków badań informatologicznych są również oczekiwane.

Informujemy, że bieżący numer w wersji drukowanej ukaże się w jęz. polskim (z jednym artykułem w jęz. ang.). A wersja w jęz. angielskim będzie dostępna na platformie OJS bez okresu embarga.

Zapraszamy do lektury!

Redakcja

 

  Zobacz numer  

Dofinansowano przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu "Rozwój czasopism naukowych"