Sztuczna inteligencja jako temat główny numeru 2/2024 “Zagadnień Informacji Naukowej – Studiów Informacyjnych” spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem i odzewem. Ze względu na liczbę i zróżnicowanie przyjętych tekstów, zdecydowałyśmy o przygotowaniu nie tylko regularnego zeszytu czasopisma, ale również numeru specjalnego – dostępnego online w języku angielskim. W numerze drugim proponujemy więc 4 artykuły mieszczące się w sekcji „Nauka o informacji, sztuczna inteligencja i aktorzy niebędący ludźmi”. Rozpoczyna ją artykuł Bożeny Jaskowskiej poświęcony badaniu percepcji ucieleśnionych chatbotów przeprowadzonego z wykorzystaniem eyetrackingu na grupie studentów architektury informacji na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Relacje pomiędzy odpowiedziami chatbotów Gemini i Copilot a źródłami informacji i ich pozycją w rankingu wyszukiwarek internetowych przedstawiła w swoim tekście Emilia Jastrzębska. Z kolei Aleksandra Chmielewska, Katarzyna Kwapińska i Edyta Siuda opisały ChatGPT jako przykład wykorzystania sztucznej inteligencji w szkolnictwie wyższym. Na podstawie wyników badania jakościowego omówiły postrzeganie barier, możliwości i wyzwań pojawiających się przed nauczycielami akademickimi w kontekście SI. Część tematyczną zamyka artykuł Doroty Rak prezentujący przykładowe konteksty badawcze pojawiające się na przecięciu studiów nad sztuczną inteligencją i zarządzaniem informacją. Zapraszamy do lektury! Redakcja
ZIN numer 2/2024. Co w środku?