Sieć jest dla mnie czy ja jestem dla sieci? To co pokazuje mi Internet jest tym czego potrzebuję? Potrafię dotrzeć do informacji? Pytania te powinien zadać sobie każdy świadomy internauta. Droga do odpowiedzi na nie wiedzie poprzez pogłębianie wiedzy na temat mechanizmów zaburzających zaspokajanie potrzeb informacyjnych oraz uświadomienie sobie własnych ograniczeń. Niniejsza książka sygnalizuje kilka problemów związanych z poziomem kompetencji ICT, poziomem samooceny własnych umiejętności i ograniczeniami w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych wynikającymi z zaburzeń na płaszczyźnie socjologicznej i psychologicznej. Jedynie świadomość występowania negatywnych zjawisk bańki filtrującej, błędu konfirmacji i przeładowania informacją połączona z ustawicznym kształceniem się w zakresie kompetencji cyfrowych pozwoli na racjonalne i satysfakcjonujące użytkownika korzystanie z zasobów internetowych.
Wstęp
Rozdział 1. Internet i jego użytkownicy
1.1. Narodziny sieci komputerowej
1.2. Rozrost sieci
1.3. Komercja
1.4. Internet w Polsce
1.5. Web 2.0 i zagrożenia
Rozdział 2. Niebezpieczeństwa Internetu a kompetencje cyfrowe
2.1. Wybrane zagrożenia korzystania z sieci
2.1.1. Bańka filtrująca
2.1.2. Błąd konfirmacji
2.1.3. Przeładowanie informacją (information overload)
2.2. Kompetencje cyfrowe
2.2.1. Przetwarzanie informacji
2.2.2. Komunikacja
2.2.3. Tworzenie treści
2.2.4. Rozwiązywanie problemów
2.2.5. Bezpieczeństwo
Rozdział 3. Świadomość użytkowników Internetu w zakresie
występowania zjawisk bańki filtrującej oraz błędu konfirmacji – założenia metodologiczne autorskich badań ankietowych
3.1. Problematyka badawcza i struktura kwestionariusza ankietowego
3.2. Charakterystyka grupy badawczej
3.3. Problem reprezentatywności danych pochodzących z ankiet i ich weryfikacja
3.4. Narzędzia badawcze
Rozdział 4. Świadomość użytkowników Internetu w zakresie
występowania zjawisk bańki filtrującej oraz błędu konfirmacji – wyniki autorskich badań ankietowych
4.1. Charakterystyka grupy badawczej i wyniki badań
4.1.1. Frekwencja
4.1.2. Dane demograficzne
4.1.3. Samoocena według Europejskich
Ram Kompetencji Cyfrowych
4.1.4. Samoocena kompetencji a zachowania
respondentów
4.1.5. Rozpoznawalność zjawiska bańki filtrującej
4.1.6 Wpływ błędu konfirmacji
4.2. Podsumowanie wyników badań
Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji