[…] Publikacja kierowana jest do szerokiego grona odbiorców – pracowników, przełożonych, klientów organizacji działających w różnych sektorach życia publicznego. Według deklarowanego przez Autorkę zamierzenia, ma stanowić wsparcie w formalnych kontaktach społecznych, kiedy z różnych powodów komunikacja z drugą osobą (osobami) jest utrudniona, wymaga szczególnej uwagi, zaangażowania, opanowania emocji. To bardzo cenna i potrzebna inicjatywa […]
[…] Publikacja „trafia” w czas i potrzeby czytelników. O jej unikatowości i wartości przesądza tematyka, proporcjonalne i harmonijne połączenie wiedzy teoretycznej i praktycznej. Warto też podkreślić poruszenie rzadko obecnego w literaturze tego typu wątku aktualnego, zgodnego z bieżącym stanem prawnym sposobu rozumienia pojęcia „osoby ze szczególnymi potrzebami i w trudnych sytuacjach” oraz konsekwencji jego stosowania w praktyce kontaktów z klientami/ odbiorcami usług. […]
[…] Szczególnym, praktycznym i wartościowym elementem książki są różnego rodzaju narzędzia (testy, ćwiczenia, techniki) pozwalające w podstawowym zakresie ocenić swoje kompetencje komunikacyjne […]. Stanowi [to] cenny materiał w działaniach szkoleniowych, ale też w samorefleksji i samorozwoju pracowników i przełożonych, nie tylko osób pozostających w bezpośrednim kontakcie z klientami. […]
Z recenzji dr hab. Małgorzaty Kisilowskiej-Szurmińskiej, prof. UW
Wstęp
W sidłach konsumpcji, rewolucji technologiczno-medialnej
i permanentnego lęku
1.1. Płynna nowoczesność i jej konsumpcyjny charakter
1.2. Rozwój technologii oraz algorytmizacja życia ludzkiego
1.3. Nowe technologie i media a poczucie szczęścia człowieka
1.4. Pandemia, wojna i kryzys ekonomiczny – życie w lęku i chaosie
Stres oraz sposoby przeciwdziałania jego negatywnym skutkom
2.1. Wpływ lęku i stresu na funkcjonowanie człowieka
2.2. Radzenie sobie ze stresem i diagnoza jego poziomu
2.3. Sposoby pracy ze stresem
2.4. Inteligencja emocjonalna i rezyliencja jako elementy wzmacniania odporności na stres
Efektywne komunikowanie się i współpraca z ludźmi
3.1. Metody zdrowej komunikacji
3.2. Niedoceniana moc asertywnej postawy
3.3. Sposoby rozwiązywania konfliktów
3.4. Klimat psychologiczny i stosunki interpersonalne w pracy
Komunikacja z osobami ze szczególnymi potrzebami i w trudnych sytuacjach
4.1. Osoby ze szczególnymi potrzebami
4.2. Komunikacja z osobami ze szczególnymi potrzebami
4.2.1. Komunikacja z osobami z niepełnosprawnością wzrokową
4.2.2. Komunikacja z osobami z niepełnosprawnością słuchową
4.2.3. Komunikacja z osobami z niepełnosprawnością ruchową
4.2.4. Komunikacja z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
4.2.5. Komunikacja z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
4.2.6. Komunikacja z osobami z zaburzeniami i problemami natury psychicznej
4.2.7. Komunikacja z osobami ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz przyswajaniu informacji
4.2.8. Komunikacja z osobami z zaburzeniami mowy
4.3. Typologia trudnych klientów
4.4. Bardzo trudne sytuacje i sposoby reagowania na nie
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Polecana literatura
Indeks przedmiotowy