Numer 9. „Poradnika Bibliotekarza” poświęcony jest animacji, która na dobre zagościła w bibliotekach. Jak przekonuje Bernadeta Burdzy-Drozd w artykule Bibliotekarz jutra – czyli kto? bibliotekarze muszą być: kreatywni, krytycznie myślący, komunikatywni i kooperacyjni. Tego wszystkiego wymaga również animacja, której specyfikę próbuje wyjaśnić Dorota Grabowska w artykule Animacja kultury w bibliotekach publicznych w Polsce. Niezależnie czy interesuje nas animacja kultury, animacja społeczno-kulturalna, czy lektury, każdą spotkamy w naszych bibliotekach, wszak bibliotekarze są kreatywni, komunikatywni, kooperacyjni i krytycznie myślący. Świadczą o tym prace nadesłane na ogłoszony konkurs „Animacja kultury w bibliotece”. Bardzo dziękujemy wszystkim bibliotekarkom i bibliotekarzom, którzy wzięli w nim udział. Liczba nadesłanych tekstów, jak również różnorodność opisanych działań jest imponująca. Było bardzo trudno zdecydować, aktywności której biblioteki uznać za najbardziej oryginalne. Wszystkie opisane działania są atrakcyjne i zasługują na docenienie. Raz jeszcze gratulujemy!!!
Po długich naradach i emocjonujących dyskusjach jury konkursu postanowiło przyznać:
I nagrodę
- Monice Bieniek – nauczycielce-bibliotekarce (Biblioteka Pedagogiczna w Tarnobrzegu) – za tekst Biblioteka Pedagogiczna w Tarnobrzegu – lubimy, gdy się dzieje!
Wyróżnienia otrzymali:
- Kamila Kaczmarek – bibliotekarka (Rawicka Biblioteka Publiczna) – za tekst RawiKon.
- Sandra Swoboda – bibliotekarka (Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna Strzeleckiego Ośrodka Kultury, Oddział dla Dzieci i Młodzieży) – za tekst Co ciekawego dzieje się w Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej w Strzelcach Opolskich.
- Marta Zarzycka – bibliotekarka (Miejska Biblioteka Publiczna w Bornem Sulinowie) – za tekst Biblioteka, która ożywia słowo. Animacja kultury w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bornem Sulinowie.
W tym numerze publikujemy nagrodzony i wyróżnione teksty.
Wakacje za nami, więc nie mogło zabraknąć nawiązania do szkoły. Anna Babula w artykule Witaj, szkoło! Motywy szkolne w literaturze dla dzieci odnalazła w literaturze różne szkoły, niektóre jak najbardziej można byłoby uznać, za animujące młodych ludzi. Oliwia Łodygowska-Nowak proponuje zaś zajęcia na Dzień Kropki, który przypada 15 września.
Raz jeszcze serdecznie gratulujemy nagrodzonym bibliotekarzom, a wszystkim czytelnikom życzymy sukcesów, nieskończonej liczby pomysłów i wiele satysfakcji z pracy!
Redakcja „Poradnika Bibliotekarza”
Od redakcji
Wiadomości. Wydarzenia
PROBLEMY. DOŚWIADCZENIA. OPINIE
Bernadeta Burdzy-Drozd: Bibliotekarz jutra – czyli kto?
Dorota Grabowska: Animacja kultury w bibliotekach publicznych w Polsce
KSIĄŻKA
Książki do poczytania
Anna Babula: Witaj, szkoło! Motywy szkolne w literaturze dla dzieci
Dorota Grabowska: Książki, które pomogą w pracy, które warto przeczytać!
BIBLIOTEKA. ŚRODOWISKO
Monika Bieniek: Biblioteka Pedagogiczna w Tarnobrzegu – lubimy, gdy się dzieje!
Kamila Kaczmarek: RawiKon
Sandra Swoboda: Co ciekawego dzieje się w Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej
w Strzelcach Opolskich?
Marta Zarzycka: Biblioteka, która ożywia słowo. Animacja kultury w Miejskiej
Bibliotece Publicznej w Bornem Sulinowie
Katarzyna Filipczuk: Po nitce do … biblioteki, jako „trzeciego miejsca”
Felieton
Paweł Marchel: Mityczna strefa komfortu
Z WARSZTATU METODYKA
Oliwia Łodygowska-Nowak: Dzień Kropki – scenariusz zajęć