Publikacja Małgorzaty Kisilowskiej „Biblioteki publiczne w kryzysie: doświadczenie pierwszego etapu pandemii” to bardzo ciekawa analiza pokazująca jak polskie biblioteki publiczne funkcjonowały w pierwszym etapie epidemii COVID-19.
Okres pandemii i zamknięcia prowadzi wprost do pytania o sytuację bibliotek w kryzysie. Pytanie o to, czy wpłynęła ona na biblioteki, jest właściwie retoryczne. Wprowadzenie stanu epidemicznego miało swoje konsekwencje dla wszystkich podmiotów, także – niekiedy bardzo dotkliwe – dla instytucji kultury. Zamknięcie kin, teatrów, domów kultury, bibliotek wpłynęło na sytuację wszystkich osób związanych z tym sektorem: artystów i twórców, menedżerów i organizatorów, animatorów i edukatorów, redaktorów, bibliotekarzy i wreszcie nas – odbiorców i uczestników życia kulturalnego. Raczej należałoby więc zapytać: w jaki sposób funkcjonują biblioteki i bibliotekarze w obecnej kryzysowej sytuacji? Jakie doświadczenia wiążą się z okresem całkowitego zamknięcia tych placówek dla odwiedzających, a potem ze stopniowym przywracaniem kontaktów i odwiedzin?.
Wstęp
Rozdział 1. Biblioteki w sytuacji kryzysowej – podstawy teoretyczne, doświadczenia badawcze
1.1. Biblioteki publiczne w społecznościach lokalnych
1.2. Biblioteki w kryzysie społecznym
1.2.1. Sytuacje kryzysowe spowodowane przez katastrofy naturalne
1.2.2. Kryzysy spowodowane przez konflikty
1.3. Rekomendacje
Podsumowanie
Rozdział 2. Pandemia SARS-CoV-2 i jej wpływ na funkcjonowanie bibliotek publicznych
2.1. Pierwszy okres pandemii: od 1 stycznia do 31 lipca 2020 roku
2.1.1. Kalendarz pierwszego okresu pandemii w Polsce: od 4 marca do 31 lipca 2020 roku
2.2. Regulacje prawne związane z pandemią koronawirusa, wpływające na działalność bibliotek publicznych w okresie od 1 marca do 31 lipca 2020 roku
2.3. Epidemie i pandemie w XXI wieku
2.4. Sytuacja bibliotek w Europie i na świecie – raporty IFLA i EBLIDA
2.5. COVID-19 – doświadczenia bibliotek i bibliotekarzy polskich
2.6. Rekomendacje
Podsumowanie
Rozdział 3. Wpływ pandemii na społeczeństwo oraz sektor kultury w Polsce – analiza danych zastanych
3.1. Życie i postawy społeczne w czasie pandemii
3.2. Funkcjonowanie instytucji kultury i aktywność kulturalna
3.3. Trendy i perspektywy na czas popandemiczny
Podsumowanie
Rozdział 4. Cele, próba, metodologia i przebieg badania
4.1. Procedura, metoda i narzędzia badawcze
4.2. Charakterystyka grupy badawczej
4.3. Narzędzie analizy danych: kodowanie otwarte
Rozdział 5. Otwarte, chociaż zamknięte? Biblioteki w okresie lockdownu
5.1. Komunikacja i praca w zespole
5.1.1. Praca w dostępnych formach i trybach
5.1.2. „Nadrabianie zaległości”
5.1.3. Szkolenia i rozwój kompetencji
5.1.4. Biblioteki jednoosobowe
5.1.5. Zamknięte biblioteki
5.2. Komunikacja zewnętrzna
5.2.1. Współpraca regionalna bibliotek
5.2.2. Organ prowadzący
5.2.3. Biblioteka Narodowa
5.2.4. Zakupy książek
5.2.5. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich
5.2.6. Krytyka przepływu informacji
5.3. Komunikacja z użytkownikami
5.3.1. Strony internetowe
5.3.2. Media społecznościowe i komunikatory
5.3.3. Telefon
5.3.4. Mail
5.3.5. „Tablica informacyjna”
5.3.6. Media lokalne
5.4. Działalność online
Podsumowanie
Rozdział 6. Uchylamy drzwi… Biblioteczne powroty do działalności
6.1. Komunikacja i praca w zespole
6.2. Komunikacja z partnerami zewnętrznymi
6.2.1. Komunikacja między bibliotekami
6.2.2. Kontakty z organem prowadzącym
6.2.3. Biblioteka Narodowa
6.2.4. Zakup
6.2.5. Inne podmioty
6.2.6. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich
6.3. Komunikacja z użytkownikami
6.3.1. Strona internetowa
6.3.2. Media społecznościowe i komunikatory
6.3.3. „Tablica informacyjna”
6.3.4. Media lokalne
6.3.5. Odwiedziny czytelników
6.3.6. Kontakt telefoniczny
6.3.7. Komunikacja mailowa
6.4. Działalność online
Podsumowanie
Rozdział 7. Wpływ pandemii na biblioteki – w opinii bibliotekarzy
7.1. Co pandemia zrobiła/dała bibliotekom?
7.1.1. Negatywne skutki pandemii dla bibliotek
7.1.2. Pozytywne skutki pandemii dla bibliotek
7.2. Uwagi własne
7.2.1. Ocena sytuacji i informacja o działaniach bieżących
7.2.2. Emocje związane z doświadczeniem pandemii
7.2.3. W kontakcie z czytelnikami
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Załącznik. Zestawienie przykładowych odpowiedzi respondentów