Crowdsourcing internetowy – pozytywny wymiar partycypacji społecznej. Konteksty – istota – uwarunkowania to książka dla tych, których interesują społeczności online (kreatywny tłum) i drzemiący w nich kapitał intelektualny i wielka sprawcza siła; dla tych, którzy chcą znaleźć przykłady pozytywnego wykorzystania działania tłumu, wirtualnych społeczności, partnerskiej produkcji, zbiorowej inteligencji, mądrości tłumu, otwartej innowacji, inteligencji współpracy; dla tych, którzy chcą lepiej poznać wymiary współczesnej wikinomii poprzez crowdsourcing właśnie oraz crowdfunding, outsourcing, crowdsourcing, którzy w sieci Web. 2.0 chcą być prosumentami informacji lub pracować z nimi na rzecz rozwoju społeczeństw informacji i wiedzy. Jest to godna polecenia lektura tak dla teoretyków, jak i praktyków różnych instytucji kultury (w tym bibliotek), oraz dla psychologów, socjologów, ludzi biznesu i innych, których interesuje wykorzystanie wielkiego kapitału intelektualnego drzemiącego w tłumie.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Materskiej, prof. UKSW
WPROWADZENIE
CZĘŚĆ I. OTOCZENIE CROWDSOURCINGU
Rozdział 1. Konteksty technologiczno-ekonomiczne crowdsourcingu
- 1.1. Technicyzacja
- 1.1.1. Rozwój technologii komputerowej
- 1.1.2. Cyfryzacja mass mediów
- 1.1.3. Konwergencja mediów
- 1.1.4. Technologia mobilna
- 1.2. Kompresja czasu i przestrzeni
- 1.3. Eksplozja informacyjna
- 1.4. Ekonomia społecznej kreatywności
- 1.4.1. Rekonfiguracja modelu działania firm i przedsiębiorstw
- 1.4.2. Współtworzenie wartości z klientem
- 1.4.2.1. Prosumeryzm i wikinomia
- 1.4.2.2. Ekonomia daru
Rozdział 2. Konteksty społeczno-kulturowe crowdsourcingu
- 2.1. Między wspólnotą a zrzeszeniem
- 2.1.1. Naturalne vs. kontraktowe ujęcia wspólnoty
- 2.1.2. Dychotomiczne koncepcje więzi społecznych
- 2.1.3. Dezindywidualizacja i naśladownictwo jako czynniki konstytutywne zbiorowości
- 2.2. Renesans idei wspólnotowości w dobie konwergencji mediów
- 2.2.1. Koncepcje psychosocjologiczne
- 2.2.1.1. Posttradycyjne communitas
- 2.2.1.2. Wirtualne wspólnoty – communitas w wersji high tech
- 2.2.2. Koncepcje kognitywistyczne
- 2.2.2.1. Bystre tłumy
- 2.2.2.2. Mądre tłumy
- 2.3. Kultura partycypacji
CZĘŚĆ II. FENOMEN CROWDSOURCINGU
Rozdział 1. Crowdsourcing – dyskurs terminologiczny
- 1.1. Nieostrość definicji crowdsourcingu
- 1.2. Jeff Howe i jego koncepcja crowdsourcingu
- 1.3. Poglądy Darrena C. Brabhama
- 1.4. Inne ujęcia definicyjne
- 1.4.1. Badacze zagraniczni
- 1.4.2. Badacze polscy
- 1.5. Crowdsourcing a inne terminy z kręgu kultury partycypacji
- 1.6. Kontekstowa definicja crowdsourcingu
Rozdział 2. Crowdsourcing internetowy – próba konceptualizacji
- 2.1. Warunki sine qua non crowdsourcingu internetowego
- 2.1.1. Inicjator
- 2.1.2. Tłum
- 2.1.3. Platforma elektroniczna
- 2.2. Fazy projektu crowdsourcingowego
- 2.3. Odmiany crowdsourcingu internetowego
- 2.4. Crowdfunding jako specyficzny rodzaj crowdsourcingu internetowego
- 2.5. Zainteresowanie crowdsourcingiem internetowym
- 2.6. Korzyści płynące z crowdsourcingu internetowego
- 2.7. Ograniczenia i ryzyka crowdsourcingu internetowego
Rozdział 3. Crowdsourcing jako przedmiot zainteresowania bibliologii i informatologii
- 3.1. Metodyka badania obecności problematyki crowdsourcingu w literaturze z zakresu bibliologii i informatologii
- 3.2. Crowdsourcing na łamach zagranicznych czasopism z zakresu bibliologii i informatologii
- 3.2.1. Czasopisma referencyjne
- 3.2.2. Publikacje zarejestrowane w bazie Library, Information Science and Technology Abstracts
- 3.2.3. Konkluzje
- 3.3. Crowdsourcing na łamach polskich czasopism z zakresu bibliologii i informatologii
- 3.3.1. Czasopisma punktowane
- 3.3.2. Publikacje zarejestrowane w polskich bibliograficznych bazach danych
- 3.3.3. Konkluzje
- 3.4. Crowdsourcing w literaturze z zakresu bibliologii i informatologii – ujęcie syntetyczne
Rozdział 4. Crowdsourcing internetowy w działalności bibliotecznej
- 4.1. Biblioteka jako rzeźba społeczna
- 4.2. Obszary zastosowań crowdsourcingu internetowego w ibliotekach
- 4.2.1. Inicjatywy realizowane przez biblioteki zagraniczne
- 4.2.1.1. Transkrypcja
- 4.2.1.2. Katalogowanie, kategoryzacja, kontekstualizacja
- 4.2.1.3. Kolaboratywne tagowanie i linkowanie
- 4.2.1.4. Generowanie treści
- 4.2.1.5. Nadawanie georeferencji
- 4.2.1.6. Komentowanie, opiniowanie, rekomendowanie
- 4.2.1.7. Społecznościowe pozyskiwanie funduszy
- 4.2.2. Przejawy crowdsourcingu internetowego w działalności bibliotek polskich
- 4.2.2.1. Współtworzenie zasobów cyfrowych
- 4.2.2.2. Kolaboratywne tagowanie, komentowanie i ocenianie
- 4.2.2.3. Społecznościowe pozyskiwanie funduszy
- 4.2.3. Biblioteczne projekty crowdsourcingowe – próba oceny
- 4.3. Crowdsourcing internetowy w świadomości bibliotekarzy i pracowników innych instytucji ochrony dziedzictwa kulturowego
- 4.3.1. Wyniki zagranicznych badań ankietowych
- 4.3.2. Wyniki autorskich badań opinii
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
ANEKSY:
- Wykaz publikacji na temat crowdsourcingu poddanych analizie bibliometrycznej
- Lista bibliotecznych projektów crowdsourcingowych
SPIS TABEL, RYSUNKÓW I WYKRESÓW
INDEKS RZECZOWY
ONLINE CROWDSOURCING: THE POSITIVE DIMENSION OF SOCIAL PARTICIPATION. CONTEXTS – NATURE – DETERMINANTS. SUMMARy