Publikacja stanowi pokłosie konferencji, która odbyła się 19 października 2023 r. w Bibliotece Głównej Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Celem monografii jest zaprezentowanie doświadczeń bibliotek wynikających z ich funkcjonowania w świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie i społeczeństwo wiedzy. W tomie zamieszczono artykuły prezentujące doświadczenia bibliotek akademickich w obszarze implementacji nowoczesnych technologii oraz omawiające metody tworzenia nowych i optymalizację istniejących już usług czy przybliżające wyzwania stojące przed bibliotekami w związku z potrzebami różnych grup odbiorców. Książka składa się z dwóch części:
·Oferta bibliotek a nowe technologie – problemy, sukcesy i doświadczenia
·Biblioteki akademickie wobec potrzeb użytkowników i pracowników.
Część 1. Oferta bibliotek a nowe technologie – problemy, sukcesy i doświadczenia
Karolina Imiołek-Stachura, Dominik Woźniak: Technologie wspierające dostęp do materiałów dydaktycznych – o adaptacji zbiorów dla osób ze szczególnymi potrzebami w Bibliotece Głównej AGH w Krakowie
Magdalena Rowińska: BUW otwarta. Analiza działania Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie w aspektach związanych z Celami Zrównoważonego Rozwoju
Ewa Hetman, Katarzyna Panasiewicz: Rola i funkcje bazy „Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej” w procesie działalności naukowej
Wojciech Morek: Alma – wdrożenie nowego systemu bibliotecznego w Centrum Informacji Naukowo-Technicznej Politechniki Lubelskiej
Iwona Wiśniewska: Nie tylko NUKAT. Różne obszary współpracy bibliotek: nowe narzędzia, nowe możliwości
Część 2. Biblioteki akademickie wobec potrzeb użytkowników i pracowników
dr Katarzyna Bikowska: Desingn thinking narzędziem zarządzania zmianą w bibliotece
dr Stanisław Skórka: Service design w bibliotece – zastosowanie, dobre praktyki
Lilianna Nalewajska: Biblioteki akademickie wobec innowacyjnych trendów publikacyjnych
Agnieszka Adamowicz-Azzi: Szkolenia biblioteczne w praktyce a światowe trendy bibliotek akademickich
Danuta Stawińska: Niematerialne sposoby motywowania pracowników biblioteki będących przedstawicielami pokolenia baby boomers oraz generacji X. Próba analizy